Η εξεταστική καρμανιόλα λανσάρεται με αλχημείες και θεωρίες περί "αξιοκρατίας"

Η εξεταστική καρμανιόλα λανσάρεται με αλχημείες και θεωρίες περί "αξιοκρατίας"

Όσο οι εργαζόμενοι και η νεολαία δε βγαίνουν μπροστά να διεκδικήσουν μαζικά, μαχητικά την ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ στα Πανεπιστήμια, να βροντοφωνάξουν ΜΟΡΦΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, το σύστημα θα έχει όλο το περιθώριο να ανακατεύει ξανά και ξανά την ξινισμένη σούπα των εξετάσεων και να την ξανασερβίρει, ουσιαστικά την ίδια ή και πιο επικίνδυνη ακόμη. Θα έχει όλο το περιθώριο να βομβαρδίζει την "κοινή γνώμη" με απατηλές θεωρίες περί "αξιοκρατίας" και "ανύψωσης του επιπέδου σπουδών των ΑΕΙ-ΤΕΙ".

Τις θεωρίες αυτές φέτος τις ενσαρκώνει η καθιέρωση του βαθμολογικού πλαφόν (βάση 10) για την είσοδο στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, ενώ η καρμανιόλα των πανελληνίων εξετάσεων λανσαρίστηκε καρυκευμένη από την πλασματική "αύξηση" των θέσεων κατά 2001.

Έτσι ζούμε τον τραγέλαφο, να θεωρούνται άξιοι να σπουδάσουν οι μαθητές του 10 ή του 11 και ανίκανοι οι μαθητές του 9. Όχι, δε θέλουμε να πούμε πως "άξιοι" είναι μόνο οι "άριστοι" μαθητές.

Γιατί το μορφωτικό επίπεδο των παιδιών είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων. Του σχολείου, το οποίο προσεγγίζει "μερικά" τη γνώση και όχι ολόπλευρα, καλλιεργεί την αποστήθιση και όχι την κριτική σκέψη, τον ανταγωνισμό και ατομισμό και όχι τη συλλογικότητα, προσφέρει ψήγματα παιδαγωγικής ελευθερίας και θέτει υπό διωγμό την αντενέργεια και πρωτόβουλη δράση και καταδικάζει τις ιδιαίτερες κλίσεις και χαρίσματα των παιδιών. Της κοινωνικο-οικονομικής προέλευσης του μαθητή, που καθορίζει και το μορφωτικό - πολιτιστικό του προφίλ. Του γενικότερου περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζει.

Η πολύπλευρη διάσταση του μορφωτικού επιπέδου δεν είναι δυνατόν να διακριβωθεί μέσα από μια τρίωρη εξεταστική διαδικασία, η οποία καλλιεργεί μόνο άγχος, ένταση και αγωνία.

Το εξεταστικό σύστημα δεν επιλέγει τους "άξιους", αλλά νομιμοποιεί τον ταξικό διαχωρισμό των μαθητών σε βαθμολογικές κατηγορίες (άριστοι - μέτριοι - καλοί - ανίκανοι) και διαγράφει όλα τα προηγούμενα, καθιστώντας το μαθητή αποκλειστικά υπεύθυνο της "αποτυχίας" του.

Έπειτα, οιοσδήποτε έχει και την ελάχιστη σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία γνωρίζει ότι τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι εν πολλοίς κατασκευασμένα. Με τα εύκολα ή δύσκολα θέματα και τις παγίδες των θεμάτων "διαβαθμισμένης δυσκολίας", το σύστημα έχει την ευχέρεια να ρυθμίζει κάθε φορά τη ροή προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανοίγοντας ή κλείνοντας τη στρόφιγγα ανάλογα.

Επειδή, λοιπόν, σήμερα οι ανάγκες του κεφαλαίου και των πολιτικών διαχειριστών του συστήματος επιτάσσουν την δραστική περικοπή των "κοινωνικών δαπανών" και το άγριο χτύπημα της τάσης της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή μόρφωση" απαιτείται η περικοπή των θέσεων και το πέταγμα δεκάδων χιλιάδων παιδιών έξω απ' τα Πανεπιστήμια.

Αυτό το νόημα έχει η καθιέρωση της βαθμολογικής βάσης του 10 και το "μαγείρεμα" των θέσεων των ΑΕΙ - ΤΕΙ.

Επειδή δε, αναμένεται πανωλεθρία στις φετινές πανελλαδικές με τη ρύθμιση του βαθμολογικού πλαφόν, το υπουργείο Παιδείας αναλώθηκε σ' ένα φοβερό "ράβε - ξήλωνε" των θέσεων, σε πραγματικές αλχημείες, ώστε στο τέλος να δώσει πλασματική "αύξηση", για να μην το πάρουν με τις πέτρες η νεολαία, οι γονείς της, αλλά και οι "τοπικές κοινωνίες" (ενόψει μάλιστα δημοτικών εκλογών) που θα δουν τα ΤΕΙ τους - κυρίως - να βάζουν λουκέτο.

Έτσι οι θιασώτες της περίφημης "σύνδεσης της Παιδείας με τις ανάγκες της αγοράς", πέταξαν στα σκουπίδια τις θεωρίες τους και αύξησαν τις θέσεις σ' όλα τα περιφερειακά ΤΕΙ Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής, Δασοπονίας, Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών κλπ., που κινδυνεύουν να αποψιλωθούν από φοιτητές ή και να κλείσουν λόγω της βάσης του 10. Μάλιστα μέχρι και στα ΤΕΙ Κλωστοϋφαντουργίας έδωσαν αύξηση.

Αντίθετα, μείωσαν, για μια ακόμα χρονιά, τις θέσεις στις περιζήτητες σχολές και σε τμήματα - φιλέτο των ΑΕΙ και ΤΕΙ κυρίως της Αθήνας, του Πειραιά, αλλά και της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Λαμίας, της Χαλκίδας.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι οι σχολές αυτές είναι περιζήτητες από χιλιάδες υποψήφιους, που διακρίνονται μάλιστα για τις υψηλές βαθμολογίες τους, θα οδηγήσει στις πανελλαδικές εξετάσεις σε πραγματική σφαγή μπροστά στις πόρτες τους. Θα αποτελεί άθλο η εισαγωγή σ' αυτές.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας υπέστη συνολική μείωση 265 θέσεων, το Μετσόβειο Πολυτεχνείο 70 θέσεων, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας 40 θέσεων, το Πανεπιστήμιο Πειραιά 50 θέσεων, τα ΤΕΙ Αθήνας 875 θέσεων, τα ΤΕΙ Πειραιά 225 θέσεων, τα ΤΕΙ Χαλκίδας 115 θέσεων, τα ΤΕΙ Πάτρας 135 θέσεων κλπ.

Χτύπημα δέχθηκαν κυρίως οι θέσεις της Ιατρικής Αθήνας, της Νομικής Αθήνας και Θεσσαλονίκης, των Οικονομικών Επιστημών Αθήνας, Πειραιά, οι περιζήτητες σχολές του Πολυτεχνείου, τα ΤΕΙ Νοσηλευτικής, Λογιστικής, Διοίκησης Επιχειρήσεων κλπ.

Έχουν προγραφεί δε και αναμένεται να μείνουν εκτός νυμφώνος ΑΕΙ - ΤΕΙ 98-411 υποψήφιοι.

Από αυτούς οι 29.539 λόγω του βαθμολογικού πλαφόν και σύμφωνα με τα περσινά δεδομένα, όπου όμως λόγω του ότι δεν ίσχυε η σχετική ρύθμιση ήταν επιτυχόντες.

Και 68.872 λόγω της φετινής αναλογίας υποψηφίων προς τις διαθέσιμες θέσεις (152.140 υποψήφιοι για 83.268 θέσεις).

Γιούλα Γκεσούλη