ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΗΣ “ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ PISA” ΤΗ ΦΕΤΙΝΗ ΧΡΟΝΙΑ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΗΣ «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ PISA» ΤΗ ΦΕΤΙΝΗ ΧΡΟΝΙΑ

ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ «ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΟΥ» ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΥΠΟΥ PISA!

Αρνούμαστε την κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση τις επιδόσεις των μαθητών!

Στις 22 Μάη 2025 το ΥΠΑΙΘ επιχειρεί για 4η χρονιά  να διοργανώσει τον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» όπου θα συμμετάσχουν παιδιά τάξεων Στ΄ Δημοτικού και  Γ΄ Γυμνασίου από 304 δημοτικά σχολεία  και 314 γυμνάσια και θα εξεταστούν στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, όπως προβλέπεται  στο άρθρο 104 του Ν.4823/3-8-2021.

Οι εξετάσεις αυτές δεν είναι κάτι καινούργιο. Διεξάγονται παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που αποκάλυψαν και αντιπάλεψαν στην πράξη, ακυρώνοντας τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης όλες τις προηγούμενες φορές. Η πραγματική στόχευση των εξετάσεων αυτών είναι να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματά τους για την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, με στόχο να προωθηθούν γρηγορότερα όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί σχεδιασμοί (κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπ/κών, μαθητών, «εθνικό απολυτήριο», προώθηση δεξιοτήτων κ.λ.π). Άλλωστε, αυτό αποδεικνύεται από τον ίδιο τον Ν. 4823/2021 στο άρθρο 4 με τίτλο: Αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος.

Η PISA εργαλείο των αντιεκπαιδευτικών αλλαγών                                                                                                    

Η ελληνική PISA σε συνδυασμό με τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους που ψήφισε η κυβέρνηση, θα λειτουργήσει ως βασικό εργαλείο εμπορευματοποίησης & ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης, και δημιουργίας σχολείων πολλών τύπων και διαφορετικών ταχυτήτων, όπου δεν θα είναι αποδεκτά όλα τα παιδιά, αλλά μπαίνουν εξεταστικά φίλτρα για την απόρριψη των πολλών και προερχόμενων από χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα.

Πρόσφατες αποδείξεις: η παράδοση δημόσιων σχολείων σε εφοπλιστές πχ. ΩΝΑΣΕΙΑ, σχολεία με IB- μπακαλορεά , ιδιωτικές Ακαδημίες τεχνικής εκπαίδευσης, που μαζί με την τράπεζα θεμάτων, την ΕΒΕ (ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια), και την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών θα οδηγήσουν το 70% των μαθητών/τριών προς την κατάρτιση και τις δεξιότητες, και μόνο το 30% θα συνεχίζει στο εντεινόμενα ανταγωνιστικό, ταξικό, και ταυτόχρονα φτωχοποιημένο Λύκειο..

Μέσα από τον διαγωνισμό PISA ο οποίος λειτουργεί συμπληρωματικά στο αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της «εσωτερικής, εξωτερικής και ατομικής αξιολόγησης», η κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας επιχειρούν:

  • Να μεταβιβάσουν τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους αντιεκπαιδευτικών πολιτικών σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς.
  • Να επιβάλλουν σε όλη την έκταση και το βάθος της εκπαίδευσης τις δεξιότητες σε βάρος της ουσιαστικής – δημιουργικής γνώσης.
  • Να αποτελέσουν τα σταθμισμένα τεστ και οι επιδόσεις των μαθητών σε αυτά, μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας που σε συνδυασμό με την αξιολόγηση θα οδηγήσουν σε απόλυτη κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, των εκπαιδευτικών.
  • Να εντείνουν τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση σε συνδυασμό με όλες τις αντιεκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που προαναφέρθηκαν.

Τα σχολεία θα μετατραπούν σταδιακά σε απέραντα εξεταστικά κέντρα και οι γονείς θα αναγκαστούν να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη, αφού  τα «φροντιστήρια» θα αρχίζουν από τις μικρότερες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.

Το σχολικό περιβάλλον του εξεταστικού μαραθώνιου από την μια καλλιεργεί στους μικρούς μαθητές και στις οικογένειες τους επιπλέον άγχος, και από την άλλη τους καλλιεργεί μειωμένες εκπαιδευτικές προσδοκίες για τις ικανότητές τους και το μέλλον τους συνολικά στη ζωή.

Οι αντίστοιχοι διεθνείς διαγωνισμοί και εξετάσεις πετούν εκτός τυπικής βασικής εκπαίδευσης τους μαθητές των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων. Η διεθνής πείρα έχει αποδείξει ότι τέτοιοι διαγωνισμοί οδήγησαν σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων, σε απολύσεις εκπαιδευτικών, σε κατηγοριοποίηση  μαθητών.   Όπου εφαρμόστηκαν, υπήρξε διεύρυνση ταξικών ανισοτήτων και υψηλά ποσοστά μαθητικής διαρροής.

Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση επιλέγει να μην υλοποιήσει μέτρα που θα ανταποκρίνονταν στην υλοποίηση του αιτήματος για καθολικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Αιτήματα που χρόνια τώρα ο κλάδος αναδεικνύει, όπως η κατάσταση της σχολικής στέγης και των υποδομών, ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, η κάλυψη των αναγκών με μόνιμο προσωπικό ώστε να σταματήσει η αθλιότητα της αναπλήρωσης, η κάλυψη όλων των μαθητών που έχουν ανάγκη από παράλληλη στήριξη, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί σε όλα τα σχολεία, αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ίδιο το περιεχόμενο του σχολείου, τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία.

Είναι φανερό ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δε μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα μαζί με γονείς και μαθητές διεκδικεί.

Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε όλα τα μέτρα κατηγοριοποίησης μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολείων. Οι εξετάσεις Pisa είναι ένα από αυτά τα μέτρα.   Αντιπαλεύουμε στην πράξη  ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε αυτά τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν.

Θέλουμε ένα σχολείο, αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν  που να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.

Αυτό το σχολείο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική της κυβέρνησης τους σχεδιασμούς της ΕΕ, που υπηρέτησαν αδιαλείπτως όλες οι κυβερνήσεις, τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ, αλλά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, όπως η αξιολόγηση όλων των μορφών και οι εξετάσεις τύπου PISA.

Όλα τα προηγούμενα χρόνια oι εξετάσεις ματαιώθηκαν στα περισσότερα σχολεία της χώρας, από την αντίσταση  του εκπαιδευτικού, γονεϊκού και μαθητικού κινήματος.

Εδώ και τώρα απαιτούμε από το ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη λεγόμενη «ελληνική PISA».

  • Ενημερώνουμε με συγκεντρώσεις και επιστολή εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές για τις πραγματικές στοχεύσεις
  • ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και ΑΣΓΜΕ να συντονίσουν τον αγώνα τους για το μπλοκάρισμα των εξετάσεων.
  • Τα Δ.Σ. ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να καταδικάσουν αυτή τη μεθόδευση του ΥΠΑΙΘ και να προκηρύξουν, πανελλαδική στάση εργασίας για τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων ώστε με συλλογικό και συντονισμένο τρόπο να ακυρωθεί στην πράξη η εφαρμογή της « Ελληνικής PISA».

Κηρύττουμε ως Σωματείο διευκολυντική στάση εργασίας από 1 έως 4 ώρες στο ωράριο του καθενός για τα μέλη του συλλόγου μας, και καλούμε όλους τους συναδέλφους που το σχολεία τους έχει επιλεγεί για αυτές τις εξετάσεις, να μη συμμετέχουν με κάθε τρόπο.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΗΣ «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ PISA» ΤΗ ΦΕΤΙΝΗ ΧΡΟΝΙΑ

Views: 5